دانلود کتاب دختری بنام گلی

دختری بنام گلی
معرفی کوتاه کتاب

_____________

امیرعلی شیر نوایی، سیاستمدار و فرهنگمرد برجسته واپسین دهه­ های روزگار فرمانروایی تیموریان است. برابر با آنچه در منابع تاریخی آمده، امیرعلی شیر در هیچ برهه ­ای از زندگی خود همسری برنگزید، تا پایان عمر تنها زیست، مجرد ماند و به تعبیر بابر «از علاقه زوجیت آزاد زندگی» کرد. درباره این که چرا امیر علیشیر «تمام عمر گرامی را به تجرد» گذرانید، در منابع تاریخی چیزی که بتوان شایان توجه و قابل اعتنا برشمرد ذکر نشده است. البته، در افسانه­ ها و داستان­ های عامیانه هراتیان روایتی وجود دارد که تجرد امیرعلی شیر را با ناکام ماندن وی در ماجرایی عشقی مرتبط ساخته است. مطابق این داستان­، امیرعلیشیر دلباخته دختری زیباروی به نام، گُلی، بود و سودای ازدواج با وی را به سر داشت، اما سلطان حسین بایقرا مانع انجام پیوند میان آن دو گردید و بر آن شد تا گلی را به عقد خویش درآورد. گلی که دل در گرو مهر امیرعلی شیر داشت، این جفا را برنتایبد و پیش از هم­بستری با سلطان خودکشی نمود.

عشق ممنوعه امیرعلی شیر: داستان ناتمام گلی در دل تاریخ تیموری

رمان دختری بنام گلی” با پرداخت به داستانی عاشقانه و تاریخی، در پس‌زمینه‌ای از دوران تیموریان، به زندگی امیرعلی شیر نوایی و عشق پنهانی‌اش به دختری به نام گلی می‌پردازد. این رمان، در حالی که بر اساس روایات و اسناد تاریخی ایران پیش می‌رود، با بکارگیری عناصر داستانی از افسانه‌های عامیانه هراتیان، به ماجرایی دل‌انگیز و تاثیرگذار بدل می‌شود.

در این اثر، نویسنده به شکل‌گیری و تراژدی عشق امیرعلی شیر به گلی، دختری که زیبایی و فضایل اخلاقی‌اش در میان مردمان دهه‌های فرمانروایی تیموریان معروف بود، می‌پردازد. داستان از آنجا آغاز می‌شود که امیرعلی شیر در پی آن بود تا دل گلی را برباید و او را همسری برگزیند، اما موانع سیاسی و قدرت‌طلبی‌های دربار سلطان حسین بایقرا، منجر به پایانی تراژیک برای داستان عشق آن‌ها می‌شود.

نویسنده با نگارشی شیوا و جذاب، مخاطب را به دنیایی می‌برد که در آن عشق و قدرت در تقابل هستند و تصویری زنده از تاریخ و فرهنگ آن دوران را به تصویر می‌کشد. “رمان دختری بنام گلی” نه تنها یک داستان عاشقانه است، بلکه بازتابی از مبارزه برای عشق در برابر موانع سیاسی و اجتماعی است که به خوبی توانسته تاریخ را با داستان‌پردازی عجین کند.

این اثر، برای علاقه‌مندان به تاریخ و داستان‌های عاشقانه و نیز کسانی که به دنبال درک عمیق‌تری از فرهنگ و ادبیات دوره تیموریان هستند، انتخابی ایده‌آل است. در میان صفحات این کتاب، خواننده با زندگی، عشق‌ها، و اندیشه‌های امیرعلی شیر نوایی به نحوی تازه و متفاوت آشنا می‌شود و داستان گلی، به عنوان نمادی از زنان قوی و مستقل آن دوران، به یادگار می‌ماند.

✅ نام کتاب : دختری بنام گلی
✅ ژانر کتاب : عاشقانه – افسانه
✅ نویسنده : ابوالفضل آزموده
✅ تعداد صفحات:  73 صفحه

اگر این کتاب رو خوندی حتما نکاتی ازش میدونی که بقیه میخوان بدونن، پایین برای ما بنویس..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دختری بنام گلی
کتابهای پیشـنهادی برای شـما

_____________________________ _

بت مولانا
حاجی آقا
ملت عشق
کتاب برادران کارامازوف جلد دوم
کتاب برادران کارامازوف
جنایات و مکافات
سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟