دانلود کتاب منبت کاری

کتاب منبت کاری
معرفی کوتاه کتاب

_____________

واژه ی “منبت” به معنای کنده کاری روی چوب است. این هنر سابقه ای دیرینه دارد. شاید بتوان آغاز تاریخ منبت کاری را زمانی دانست که انسان نخستین با ابزاری برنده، چوبی را تراشیده است.

منبت کاری روی چوب از قدیم در ایران مرسوم بوده است. در کتیبه هایی که ازخزانه ی داریوش در تخت جمشید بدست آمده، سخن از پرداخت دستمزد به هنرمندانی است که روی درهای چوبی کنده کاری می کردند.

کهن ترین درب چوبی منبت کاری شده اکنون در موزه “اکبرآباد” هندوستان حفظ می شود. این درب مربوط به کاخ سلطان محمود غزنوی می باشد. مطالعه دقیق دربهای چوبی نشان می دهد که هنر منبت کاری و گچ بری از نظر موضوع تزئینات زیاد اختلاف نداشته اند. در حقیقت همان تحولی که از دوره ساسانیان تا دوره اسلامی در گچ بریها دیده می شود در کنده کاری روی چوب نیز به چشم می خورد.

هنرهای سنتی ایران ، هنرهای اصیل مردمی هستند. هنرهایی که از فطرت پاک مردم نشات می گیرند. این هنرها از دیرباز در تمامی شئون زندگی مردم رسوخ کرده و بصورت جزئی تفکیک ناپذیر درآمده اند. در هنرهای اسلامی نیز رحل قرآن، منبر مسجد، تنگ گلاب و فرشی که زیرانداز است، همه نشان از پیوند هنر و آیین ، آداب زندگی مردم است.

هنر گذشته ی ایران، بسان صدفی است که موج بلند و شکوفای اسلام آن را صیقل داده و به گوهری ناب تبدیل کرده است.

این هنرها، از گذشته ی دور تاکنون، بدون تغییرات زیاد، باقی ماندند و اگر به آنها توجه نشود به فراموشی سپرده خواهند شد. از این رو سعی کرده ایم گامی چند در جهت شناساندن هنرهای سنتی ایران و نحوه اجرای آن داشته باشیم.

مطالب این کتاب با استفاده از منابع مهم هنری و تاریخ هنر و بهره گیری از تجربیات هنرمندان و استادکاران کارگاههای هنری تهیه شده اند. کلیه عکسها نیز از محل کارگاه گرفته شده است.

✅ نام کتاب : منبت کاری
✅ ژانر کتاب : هنر – صنایع دستی
✅ نویسنده : محمد ستاری
✅ تعداد صفحات:  38 صفحه

اگر این کتاب رو خوندی حتما نکاتی ازش میدونی که بقیه میخوان بدونن، پایین برای ما بنویس..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب منبت کاری
کتابهای پیشـنهادی برای شـما

_____________________________ _

کتاب اول هنرستان تار و سه تار
آموزش قلاب بافی از پایه تا پیشرفته
کتاب رپ فارسی
0 تا 100 طراحی چهره
کتاب خوشنویسی هنرستان
سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟