دانلود رساله کنز الحقایق

کنزالحقایق
معرفی کوتاه کتاب

_____________

رساله کنز الحقایق یا کتاب گنجینه حقایق از منتسب به عارف متحقق شیخ محمود شبستری نویسنده گلشن راز می باشد.

در هنگام وفات شیخ شبستری ، این کتاب همچون گنج از انظار مستور بود و طالبان را جز اسمی از این گنجینه حقایقی به گوش جان نمیرسید. تا اینکه به همت آقای روحانی ۲ نسخه از آن به دست آمد و به تصحیح آن کوشید.

در گنجینه حقایق ، به تحقیق درباره نماز ، طهارت، زکات ، حج ، جهاد و مبارزه با نفس به زیبایی پرداخته شده. و همچنین در شناخت شریعت و دین و حضرت مهدی (عج)، اشعار فلسفی بسیار زیبایی سروده شده است.

رساله کنزالحقایق در قالب نظم و به زیبایی به قلم آورده شده است.

از نظر شبستری، عرفان اینگونه بیان می شود:

راه‌ عقل‌ راهی‌ دراز، پر پیچ‌ و خم‌، و دشوار است‌. فلاسفه کار خود را با ادراک‌ اعیان‌ مادی‌ به‌ عنوان‌ حقایق‌ آغاز می کنند. بر این‌ اساس‌ بر وجود واجب‌ استدلال‌ می‌کند و آن‌ را از وجود ممکن‌ جدا و بیگانه‌ می‌پندارد.
شبستری‌ بر پایه‌ یک‌ رشته‌ استدلالهایِ پیوسته‌ علت‌ و معلولی‌ اظهار می‌کند که‌ وجود واجب‌ علّه‌ العلل‌ جریان‌ آفرینش‌ است‌. فرآیندِ استدلال‌ به‌ کلی‌ پیش‌ او باطل‌ است‌. امکان‌ معرفت‌ خدا از راه‌ مقوله‌ی‌ امکان‌ مقدور نیست‌ زیرا امکان‌، نسبتی‌ با واجب‌ ندارد «و آن‌ مانند این‌ است‌ که‌ شخص‌ بخواهد خورشید تابان‌ را به‌ کمک‌ نورِ شمعی‌ لرزان‌ کشف‌ کند.» لذا بهترین‌ شیوه‌ این‌ است‌ که‌ استدلال‌ عقلی‌ را رها کنند و به‌ وادی‌ عرفان‌ در آیند.

دانشی‌ که‌ از طریق‌ دلیل‌ بحثی‌ به‌ دست‌ آید شخص‌ را به‌ خواب‌ می‌کشد، حال‌ آنکه‌ عرفان‌ او را از خواب‌ بیدار می‌کند. شخص‌ باید چون‌ ابراهیم‌ به‌ فراسویِ الوهیتِ ستارگان‌، خوشید، و ماه‌ برود که‌ به‌ نظر وی‌ به‌ ترتیب‌ مظاهر ادراک‌ حسی‌، تخیل‌، و عقل‌ نورانی‌ هستند.

✅ نام کتاب : کنزالحقایق
✅ ژانر کتاب : فلسفه – عرفان
✅ نویسنده : شیخ محمود شبستری
✅ تعداد صفحات :  66 صفحه

اگر این کتاب رو خوندی حتما نکاتی ازش میدونی که بقیه میخوان بدونن، پایین برای ما بنویس..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنزالحقایق
کتابهای پیشـنهادی برای شـما

_____________________________ _

کتاب خشونت
کتاب اختیار آزاد زیستن
با قصه و غصه کرونا
تغذیه سالم در درمان سرطان
کتاب فواید گیاهخواری
ساخت های خانواده
سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟